OOP

Co to jest OOP?

OOP to skrót od Object-Oriented Programming, Programowanie zorientowane obiektowo.

Programowanie proceduralne polega na pisaniu procedur lub funkcji, które wykonują operacje na danych, podczas gdy programowanie obiektowe polega na tworzeniu obiektów zawierających zarówno dane, jak i funkcje.

Programowanie obiektowe ma kilka zalet w porównaniu z programowaniem proceduralnym:

  • OOP jest szybsze i łatwiejsze do wykonania
  • OOP zapewnia przejrzystą strukturę programów
  • OOP pomaga utrzymać kod w stanie DRY (ang. Don't Repeat Yourself) „Nie powtarzaj się” i ułatwia utrzymanie, modyfikowanie i debugowanie kodu
  • OOP umożliwia tworzenie aplikacji wielokrotnego użytku z mniejszą ilością kodu i krótszym czasem programowania

Wskazówka: Zasada „Nie powtarzaj się” polega na ograniczeniu powtórzeń kodu. Powinieneś wyodrębnić kody, które są wspólne dla aplikacji, umieścić je w jednym miejscu i użyć ponownie, zamiast je powtarzać.

Co to są klasy i obiekty?

Klasy i obiekty to dwa główne aspekty programowania obiektowego.

Spójrz poniżej, aby zobaczyć różnicę między klasą a obiektami:

  • klasa : owoc
    obiekt : jabłko
  • klasa : samochód
    obiekty : toyota, volvo 

A zatem klasa jest szablonem obiektów, a obiekt jest instancją klasy.

Po utworzeniu poszczególnych obiektów dziedziczą one wszystkie zmienne i funkcje z klasy.

W następnym rozdziale dowiesz się znacznie więcej o klasach i obiektach .