OOP
Co to jest OOP?
OOP to skrót od Object-Oriented Programming, Programowanie zorientowane obiektowo.
Programowanie proceduralne polega na pisaniu procedur lub funkcji, które wykonują operacje na danych, podczas gdy programowanie obiektowe polega na tworzeniu obiektów zawierających zarówno dane, jak i funkcje.
Programowanie obiektowe ma kilka zalet w porównaniu z programowaniem proceduralnym:
- OOP jest szybsze i łatwiejsze do wykonania
- OOP zapewnia przejrzystą strukturę programów
- OOP pomaga utrzymać kod w stanie DRY (ang. Don't Repeat Yourself) „Nie powtarzaj się” i ułatwia utrzymanie, modyfikowanie i debugowanie kodu
- OOP umożliwia tworzenie aplikacji wielokrotnego użytku z mniejszą ilością kodu i krótszym czasem programowania
Wskazówka: Zasada „Nie powtarzaj się” polega na ograniczeniu powtórzeń kodu. Powinieneś wyodrębnić kody, które są wspólne dla aplikacji, umieścić je w jednym miejscu i użyć ponownie, zamiast je powtarzać.
Co to są klasy i obiekty?
Klasy i obiekty to dwa główne aspekty programowania obiektowego.
Spójrz poniżej, aby zobaczyć różnicę między klasą a obiektami:
- klasa : owoc
obiekt : jabłko - klasa : samochód
obiekty : toyota, volvo
A zatem klasa jest szablonem obiektów, a obiekt jest instancją klasy.
Po utworzeniu poszczególnych obiektów dziedziczą one wszystkie zmienne i funkcje z klasy.
W następnym rozdziale dowiesz się znacznie więcej o klasach i obiektach .