Code Blocks
Lekcje:
- Instalacja
- Utwórz nowy projekt
- Otwórz istniejący projekt
- Przestrzeni nazw
- Struktura programu w języku C i C++
Instalacja
Pobranie instalatora
- Przechodzimy do strony projektu Code Blocks ( http://www.codeblocks.org/ ).
- Z menu Main (po lewej stronie okna) wybieramy opcję Downloads. Następnie klikamy na Binaries. ( http://www.codeblocks.org/downloads/binaries ).
- Pobieramy plik codeblocks-NRmingw-setup.exe (zawiera kompilator C++ mingw). W tym celu w kolumnie Download from klikamy FossHUB lub Sourceforge.net dla tego pliku.
Uruchomienie instalatora
- Klikamy przycisk Uruchom.
- Pojawi się okienko startowe
instalatora.
Kliknij Next, aby kontynuować. - W następnym oknie są Warunki licencji.
Kliknij przycisk I Agree w celu kontynuacji. - W następnym oknie Wybierz Składniki
zaznaczamy wszystkie składniki, po czym klikamy przycisk Next. - Wybierz Miejsce Instalacji
Proces instalacji uruchamiamy przyciskiem Install. - Gdy instalacja dobiegnie końca, zostaniemy zapytani, czy chcemy uruchomić Code Blocks - co potwierdzamy.
Środowisko Code Blocks
Na obszarze startowym mamy do wyboru kilka opcji:
Create a new project - Utwórz nowy projekt
Open an existing project - Otwórz istniejący projekt
Tip of the Day - Porada dnia
Tip of the Day - Porada dnia
Visit the Code::Blocks forums - Odwiedź forum Code::Blocks
Report a bug or request a new feature - Zgłoś błąd lub zażądaj nowej cechy
Report a bug or request a new feature - Zgłoś błąd lub zażądaj nowej cechy
Recent projects - Ostatnie projekty
...
nazwa_projektu.cbp
...
nazwa_projektu.cbp
...
Recent files - Ostatnie pliki
...
adres pliku main.cpp
...
adres pliku main.cpp
...
Menu
Przyciski zmiana widoczności menu View, Toolbars
Lewe zmiana widoczności menu View, Manager lub Shift + F2
Dolne zmiana widoczności menu View, Logs lub F2
Utwórz nowy projekt
- Aby utworzyć nowy projekt, wybieramy Create a new project. Spowoduje to pojawienie się okienka wyboru rodzaju projektu.
- Wybieramy projekt typu Console application i klikamy przycisk Go. Ukaże nam się okienko kreatora projektu aplikacji konsoli.
- W pierwszym kroku wybieramy język programowania C++. Klikamy przycisk Next.
- Kolejne okno dialogowe pozwala wybrać opcję projektu. Określ nazwę i lokalizację. Na zakończenie klikamy przycisk Finish. Projekt zostaje utworzony.
- Plik z tekstem programu, o nazwie main.cpp, otwieramy w lewym panelu Management, klikając dwukrotnie main.cpp. Wtedy w oknie edytora pojawi się treść pliku.
- #include <iostream>
- using namespace std;
- int main()
- {
- cout << "Hello world!" << endl;
- return 0;
- }
Teraz sprawdzimy, czy środowisko funkcjonuje poprawnie. Dokonamy kompilacji tego programu (czyli przekształcenia kodu na działający program EXE.). W tym celu klikamy na pasku narzędziowym ikonkę kompilacji Build.
W dolnym okienku Logs & others pojawi się komunikat o wykonaniu kompilacji:
mingw32-g++.exe -Wall -fexceptions -g -c [...] main.cpp -o obj\Debug\main.o
mingw32-g++.exe -o bin\Debug\a1.exe obj\Debug\main.o
Output file is bin\Debug\a1.exe with size 1.50 MB
Process terminated with status 0 (0 minute(s), 1 second(s))
0 error(s), 0 warning(s) (0 minute(s), 1 second(s))
Naciśnij dowolny klawisz aby zakończyć.
Szablon projektu aplikacji konsoli zawiera już tekst programu, który możemy rozbudować wg własnych potrzeb. Zmień napis:
mingw32-g++.exe -Wall -fexceptions -g -c [...] main.cpp -o obj\Debug\main.o
mingw32-g++.exe -o bin\Debug\a1.exe obj\Debug\main.o
Output file is bin\Debug\a1.exe with size 1.50 MB
Process terminated with status 0 (0 minute(s), 1 second(s))
0 error(s), 0 warning(s) (0 minute(s), 1 second(s))
Napis 0 errors, 0 warnings oznacza sukces. Jeśli komunikat będzie inny, to masz jakieś błędy konfiguracyjne. W takim przypadku spróbuj wejść w opcję menu Settings, Compiler and debugger, a następnie kliknąć przycisk Reset defaults. Spowoduje to przywrócenie standardowych ustawień kompilatora.
Jeśli kompilacja przebiegła bez błędów, to uruchamiamy aplikację klikając na pasku narzędziowym przycisk Run:
Na ekranie pojawi się okno konsoli:
Hello world!
Naciśnij dowolny klawisz aby zakończyć.
Szablon projektu aplikacji konsoli zawiera już tekst programu, który możemy rozbudować wg własnych potrzeb. Zmień napis:
cout << "Hello world!" << endl;
na
cout << "Witaj świecie!" << endl;
i przetestuj klikając na pasku narzędziowym przyciski Build i Run.
Uwaga
Nie ma polskich znaków (piszmy bez)
Zamknij program i przejrzyj katalogi i pliki tworzone przez Code Blocks. Uruchom program z rozszerzeniem exe.
i przetestuj klikając na pasku narzędziowym przyciski Build i Run.
Uwaga
Nie ma polskich znaków (piszmy bez)
Zamknij program i przejrzyj katalogi i pliki tworzone przez Code Blocks. Uruchom program z rozszerzeniem exe.
Otwórz istniejący projekt
Utwórz nowy projekt. Przetestuj i zapisz. Zamknij okno programu.Otwórz istniejący projekt.
Kod domyślny:
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout << "Hello world!" << endl;
return 0;
}
Analiza kodu:
- #include <iostream> oznacza dodanie do programu biblioteki iostream, która jest biblioteką strumienia wejścia/wyjścia (ang. input/output stream)
- using namespace std;oznacza używanie w programie przestrzeni nazw biblioteki standardowej, co pozwala korzystać z uproszczonych zapisów – zamiast pisać:
std::cout...
możemy używać zapisu:
cout... - int main()główna funkcja programu – rozpoczyna się klamrą otwierającą: {, a kończy klamrą zamykającą: }. Funkcja main() ma zwrócić wartość typu int, liczbę całkowitą – dokonuje tego zapis: return 0;
- cout << "Hello world!" << endl;
odpowiada za wyświetlenie na ekranie tekstu zawartego w cudzysłowach. Wyrażenie endl; wstawia znak końca linii. Operator << pełni rolę separatora oddzielającego poszczególne instrukcje.
Uwagi:
- wielkość liter ma znaczenie
- na końcu linii kodu stawiamy średnik ; (są wyjątki)
Przestrzeni nazw
Przykład 1. Modyfikujemy kod domyślny
#include <iostream>
int main(){
std::cout << "Hello world!" << std::endl;
return 0;
}
Ćwiczenia:
- Modyfikowanie kodu. Co można zmienić. Co można usunąć.
- Wymuszenie błędów, np. zmiana wielkości liter, usunięcie średnika.
Struktura programu w języku C i C++
Przykład 1. Porównanie struktury programu w językach C i C++
C++#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout << "Hello world!" << endl;
return 0;
}
C
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
int main()
{
printf("Hello world!\n");
return 0;
}
#include - dyrektywa preprocesora, który wykonuje czynności przed właściwą kompilacją
<stdio.h> - plik nagłówkowy standardowego wejścia wyjścia
<stdlib.h> podstawowe funkcje
printf()- funkcja biblioteczna (z biblioteki stdio) wypisuje dane w konsoli (“na ekran”)
\n - kombinacja znaków interpretowana jako znak nowego wiersza