Code Blocks


Lekcje:
  1. Instalacja
  2. Utwórz nowy projekt
  3. Otwórz istniejący projekt
  4. Przestrzeni nazw
  5. Struktura programu w języku C i C++

Instalacja

Pobranie instalatora

  1. Przechodzimy do strony projektu Code Blocks ( http://www.codeblocks.org/ ).
  2. Z menu Main (po lewej stronie okna) wybieramy opcję Downloads. Następnie klikamy na Binaries. ( http://www.codeblocks.org/downloads/binaries ).
  3. Pobieramy plik codeblocks-NRmingw-setup.exe (zawiera kompilator C++ mingw).  W tym celu w kolumnie Download from klikamy FossHUB lub Sourceforge.net dla tego pliku.

Uruchomienie instalatora

  1. Klikamy przycisk Uruchom
  2. Pojawi się okienko startowe instalatora.
    Kliknij Next, aby kontynuować.
  3. W następnym oknie są Warunki licencji.
    Kliknij przycisk I Agree w celu kontynuacji.
  4. W następnym oknie Wybierz Składniki
    zaznaczamy wszystkie składniki, po czym klikamy przycisk Next.
  5. Wybierz Miejsce Instalacji
    Proces instalacji uruchamiamy przyciskiem Install.
  6. Gdy instalacja dobiegnie końca, zostaniemy zapytani, czy chcemy uruchomić Code Blocks - co potwierdzamy.

Środowisko Code Blocks

Na obszarze startowym mamy do wyboru kilka opcji:
Create a new project - Utwórz nowy projekt
Open an existing project - Otwórz istniejący projekt
Tip of the Day - Porada dnia
Visit the Code::Blocks forums - Odwiedź forum Code::Blocks
Report a bug or request a new feature - Zgłoś błąd lub  zażądaj nowej cechy
Recent projects - Ostatnie projekty
...
nazwa_projektu.cbp
...
Recent files - Ostatnie pliki
...
adres pliku main.cpp
...

Menu

Przyciski zmiana widoczności menu ViewToolbars
Lewe zmiana widoczności menu View, Manager lub Shift + F2
Dolne zmiana widoczności menu View, Logs  lub F2

Utwórz nowy projekt

  1. Aby utworzyć nowy projekt, wybieramy Create a new project. Spowoduje to pojawienie się okienka wyboru rodzaju projektu.
  2. Wybieramy projekt typu Console application i klikamy przycisk Go. Ukaże nam się okienko kreatora projektu aplikacji konsoli.
  3. W pierwszym kroku wybieramy język programowania C++. Klikamy przycisk Next.
  4. Kolejne okno dialogowe pozwala wybrać opcję projektu. Określ nazwę i lokalizację. Na zakończenie klikamy przycisk Finish. Projekt zostaje utworzony. 
  5. Plik z tekstem programu, o nazwie main.cpp, otwieramy w lewym panelu Management, klikając dwukrotnie main.cpp. Wtedy w oknie edytora pojawi się treść pliku.
  1. #include <iostream>

  2. using namespace std;

  3. int main()
  4. {
  5.     cout << "Hello world!" << endl;
  6.     return 0;
  7. }
  8.  

Teraz sprawdzimy, czy środowisko funkcjonuje poprawnie. Dokonamy kompilacji tego programu (czyli przekształcenia kodu na działający program EXE.). W tym celu klikamy na pasku narzędziowym ikonkę kompilacji Build.
W dolnym okienku Logs & others pojawi się komunikat o wykonaniu kompilacji:

mingw32-g++.exe -Wall -fexceptions -g  -c [...] main.cpp -o obj\Debug\main.o
mingw32-g++.exe  -o bin\Debug\a1.exe obj\Debug\main.o   
Output file is bin\Debug\a1.exe with size 1.50 MB
Process terminated with status 0 (0 minute(s), 1 second(s))
0 error(s), 0 warning(s) (0 minute(s), 1 second(s))

Napis 0 errors, 0 warnings oznacza sukces. Jeśli komunikat będzie inny, to masz jakieś błędy konfiguracyjne. W takim przypadku spróbuj wejść w opcję menu SettingsCompiler and debugger, a następnie kliknąć przycisk Reset defaults. Spowoduje to przywrócenie standardowych ustawień kompilatora.
Jeśli kompilacja przebiegła bez błędów, to uruchamiamy aplikację klikając na pasku narzędziowym przycisk Run:
Na ekranie pojawi się okno konsoli:

Hello world!

Naciśnij dowolny klawisz aby zakończyć.

Szablon projektu aplikacji konsoli zawiera już tekst programu, który możemy rozbudować wg własnych potrzeb. Zmień napis:

cout << "Hello world!" << endl;

na

cout << "Witaj świecie!" << endl;

i przetestuj klikając na pasku narzędziowym przyciski BuildRun.

Uwaga
Nie ma polskich znaków (piszmy bez)

Zamknij program i przejrzyj katalogi i pliki tworzone przez Code Blocks. Uruchom program z rozszerzeniem exe.

Otwórz istniejący projekt

Utwórz nowy projekt. Przetestuj i zapisz. Zamknij okno programu.
Otwórz istniejący projekt.
Kod domyślny:

#include <iostream>

 using namespace std;

 int main()
  {
   cout << "Hello world!" << endl;

   return 0;
  }

Analiza kodu:
  • #include <iostream> oznacza dodanie do programu biblioteki iostream, która jest biblioteką strumienia wejścia/wyjścia (ang. input/output stream)
  • using namespace std;oznacza używanie w programie przestrzeni nazw biblioteki standardowej, co pozwala korzystać z uproszczonych zapisów – zamiast pisać:
    std::cout...
    możemy używać zapisu:
    cout...
  • int main()główna funkcja programu – rozpoczyna się klamrą otwierającą: {, a kończy klamrą zamykającą: }. Funkcja main() ma zwrócić wartość typu int, liczbę całkowitą – dokonuje tego zapis: return 0;
  • cout << "Hello world!" << endl;
    odpowiada za wyświetlenie na ekranie tekstu zawartego w cudzysłowach. Wyrażenie endl; wstawia znak końca linii. Operator << pełni rolę separatora oddzielającego poszczególne instrukcje.
Uwagi:
  • wielkość liter ma znaczenie
  • na końcu linii kodu stawiamy średnik ; (są wyjątki)

Przestrzeni nazw


Przykład 1. Modyfikujemy kod domyślny

#include <iostream>
int main(){
std::cout << "Hello world!" << std::endl;
return 0;
}

Ćwiczenia:
  1. Modyfikowanie kodu. Co można zmienić. Co można usunąć.
  2. Wymuszenie błędów, np. zmiana wielkości liter, usunięcie średnika.

Struktura programu w języku C i C++

Przykład 1. Porównanie struktury programu w językach C i C++

C++
#include <iostream>
 using namespace std;
 int main()
  {
   cout << "Hello world!" << endl;
   return 0;
  }
C

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

int main()
{
    printf("Hello world!\n");
    return 0;
}

#include - dyrektywa preprocesora, który wykonuje czynności przed właściwą kompilacją
<stdio.h> - plik nagłówkowy standardowego wejścia wyjścia
<stdlib.h> podstawowe funkcje
printf()- funkcja biblioteczna (z biblioteki stdio) wypisuje dane w konsoli (“na ekran”)
\n - kombinacja znaków interpretowana jako znak nowego wiersza

Ćwiczenie 1.

Utwórz program w języku C. Przetestuj. Zmień domyślny tekst na "Witaj swiecie!"