Klasy

Definicja

class NazwaKlasy
{
//kwalifikatory dostępu, pola i metody klasy.
};

inicjowanie obiektu

NazwaKlasy NazwaObiektu;

dostęp do pola

NazwaObiektu.NazwaPola

Przykład 1.

#include <iostream>
using namespace std;
class NazwaKlasy
{
public:
    int
NazwaPola;
};
int main()
{
    NazwaKlasy NazwaObiektu;
   
NazwaObiektu.NazwaPola = 10;
    cout <<
NazwaObiektu.NazwaPola;
    return( 0 );
}

Kwalifikatory dostępu

private - (domyślnie) oznacza dostęp do zmiennych i funkcji tylko z poziomu klasy.(Jeśli będziemy dziedziczyli klasę A do klasy B to zmienne oznaczone jako private w klasie A będą niewidoczne dla klasy B.)

protected - ma takie same własności co private.  Jeśli zmienne i funkcje klasy A będą miały prawo dostępu protected to takie zmienne i funkcje będą widoczne dla klasy B.

public - dostęp publiczny umożliwia uzyskiwanie dostępu do dowolnej zmiennej i funkcji z dowolnego miejsca w kodzie. 

Kwalifikatory dostępu: private, protected i public definiują mechanizm hermetyzacji.

Hermetyzacja - to zasada programowania obiektowego mówiąca o tym, że pola i metody wykorzystywane tylko przez daną klasę/obiekt są ograniczane zasięgiem private lub protected. Ukrywanie pewnych pól lub metod obiektów danej klasy tak, aby były one dostępne tylko metodom wewnętrznym tej klasy lub funkcjom zaprzyjaźnionym

Metody 


class NazwaKlasy
{

private:
typ PrywatnaFunkcja( typ arg, ... )
{
return ...;
}

lub 


public:
typ PublicznaFunkcja(
typ arg, ... )
{
return ...;
}

}

Przykład 2.

#include <iostream>
class NazwaKlasy
{
 public:
 int NazwaMetody(int x)
 {
  return x*x;
 }

};

int main()
{
    NazwaKlasy NazwaObiektu;

   
std::cout << NazwaObiektu.NazwaMetody(2);
    return( 0 );
}