Konstruktory

Konstruktor - specjalna metoda danej klasy stosowana w programowaniu obiektowym, wywoływana automatycznie podczas tworzenia obiektu, której podstawowym zadaniem jest zwykle zainicjowanie pól. Nazwa taka sama jak nazwa klasy. 

Definiowanie konstruktora

class NazwaKlasy {
 public:
 NazwaKlasy();
};


lub

NazwaKlasy::NazwaKlasy() {
 
}

Przykład 1.a

#include <iostream>
using namespace std;
class NazwaKlasy {
 public:
 NazwaKlasy() {
 cout << "Witaj świecie";
 };
};
int main() {
 NazwaKlasy NazwaObiektu;
 return 0;
}

Przykład 1.b

#include <iostream>
class NazwaKlasy {
 public:
 NazwaKlasy();
};
NazwaKlasy::NazwaKlasy() {
 std::cout << "Witaj świecie";
 };
int main() {
 NazwaKlasy NazwaObiektu;
 return 0;
}

Przykład 2.

Destruktor

Destruktor - jest funkcją, którą wykonuje się w celu zwolnienia pamięci przydzielonej dodatkowym obiektom lub innych zasobów. Nazwa zaczyna się od ~

Definiowanie destruktora

class NazwaKlasy {
 public:
 ~NazwaKlasy();
};

lub

NazwaKlasy::~NazwaKlasy() {

}

Przykład 2

#include <iostream>
using namespace std;
class NazwaKlasy {
 public:
 NazwaKlasy();
 ~NazwaKlasy();
};
NazwaKlasy::NazwaKlasy() {
 cout << "Konstruktor" << endl;
}
NazwaKlasy::~NazwaKlasy() {
 cout << "Destruktor" << endl;
}
int main() {
 NazwaKlasy * Nazwa;
 Nazwa = new NazwaKlasy;
 delete Nazwa;
 return 0;
}