Konstruktory
Konstruktor - specjalna metoda danej klasy stosowana w programowaniu obiektowym, wywoływana automatycznie podczas tworzenia obiektu, której podstawowym zadaniem jest zwykle zainicjowanie pól. Nazwa taka sama jak nazwa klasy.
lub
Definiowanie konstruktora
class NazwaKlasy {
public:
NazwaKlasy();
};
lub
NazwaKlasy::NazwaKlasy() {
}
public:
NazwaKlasy();
};
lub
NazwaKlasy::NazwaKlasy() {
}
Przykład 1.a
#include <iostream>
using namespace std;
class NazwaKlasy {
public:
NazwaKlasy() {
cout << "Witaj świecie";
};
};
int main() {
NazwaKlasy NazwaObiektu;
return 0;
}
Przykład 1.b
#include <iostream>
class NazwaKlasy {
public:
NazwaKlasy();
};
NazwaKlasy::NazwaKlasy() {
std::cout << "Witaj świecie";
};
int main() {
NazwaKlasy NazwaObiektu;
return 0;
}
Przykład 2.
Destruktor
Destruktor - jest funkcją, którą wykonuje się w celu zwolnienia pamięci przydzielonej dodatkowym obiektom lub innych zasobów. Nazwa zaczyna się od ~
Definiowanie destruktora
class NazwaKlasy {
public:
~NazwaKlasy();
public:
~NazwaKlasy();
};
NazwaKlasy::~NazwaKlasy() {
}
}
Przykład 2
#include <iostream>
using namespace std;
class NazwaKlasy {
public:
NazwaKlasy();
~NazwaKlasy();
};
NazwaKlasy::NazwaKlasy() {
cout << "Konstruktor" << endl;
}
NazwaKlasy::~NazwaKlasy() {
cout << "Destruktor" << endl;
}
int main() {
NazwaKlasy * Nazwa;
Nazwa = new NazwaKlasy;
delete Nazwa;
return 0;
}